zaterdag 13 juni 2009

Nieuwe brouwerij Tildonk, België


Bier brouwen van eigen graan

TILDONK - De gisttank is gevuld, binnenkort tapt André Janssens (50) voor het eerst zijn bier Dormaal. De voormalige accountant vormde de statige Dormaelhoeve in Tildonk om tot een ecologische hoeve-brouwerij.

André Janssens was accountant toen hij drie jaar geleden ziek werd. Hij stopte met werken maar bleef wel zijn boerderij, de Dormaelhoeve, draaiende houden. Dat deed hij al langer, maar niet als hoofdberoep. 'De boerderij is dertig hectare groot. Dat is te klein om echt als landbouwer te leven. Ik moest dus op zoek naar een manier om toch rendabel te worden', vertelt André. Hij besloot een eigen bier te brouwen met zelfgeteelde gerst en hop.

'Ik kocht een installatie in de Verenigde Staten. Daar kun je gemakkelijk kleinere installaties kopen. Ik heb nu een kleine brouwerij waarmee ik 1.600 liter per keer kan brouwen. Het eerste brouwproces is nu aan de gang.'

André zocht een professionele brouwer en stootte op Peter Kindts. Die hielp hem het bier met de juiste smaak te maken. 'Na ettelijke proefbrouwsels zijn we gekomen waar we moeten zijn. En geloof me, het smaakt.' André en Peter maken drie bieren: Dormaal tripel 8,5°, Dormaal amber 7,5° en Dormaal bruin 6,5°.

Het unieke aan de brouwerij is de ecologische manier waarop ze werkt. André wil niet perse een biolabel, maar wil wel zo milieuvriendelijk mogelijk werken. Warm water komt deels via een warmtepomp. De energie voor het koken, koelen en bottelen van het bier haalt hij uit koolzaad van eigen teelt. 'Ook de hop en het gerst voor het bier telen we zelf', vertelt André. 'Alle gerstproducten, koolzaadkoek en draf verwerken we dan weer als veevoeder.'

De productie van het bier is net gestart. Over vijf weken kan het eerste bier gedronken worden. De landbouwer-brouwer hoopt zijn biertje vlot te verkopen. 'Zolang ik het bier niet kan tonen, vind ik ook geen kopers. Ik ben niet van plan een café te openen. Er komt wel een proeflokaal. Ik hoop dat de plaatselijke horeca Dormaal wil schenken en misschien exporteer ik wel naar het buitenland.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten