maandag 15 juni 2009

Fietswijding 1












Agelopen zaterdag, 13 mei, zijn Wim en ik voor de tweede keer gewijd in Scherpenheuvel.
Het was weer even geleden en de kracht van de eerste wijding begon te tanen. Nadat Wim een zachte landing gemaakt had in de berm wisten we het zeker: op naar Scherpenheuvel.


Nel had ons al vroeg in het bedevaartsoord afgezet en na de koffie gingen we op weg naar de pastoor.

Pastoor van de dag was Leon Van Rompaey, geboren in Gooreind, België, net onder Zundert.Deze krasse knar van 74 lentes nam alle tijd voor ons en vertelde mooie verhalen over zijn jeugd in Zundert (koffie smokkelen in de pofbroek) en had mooie spreuken over de Hollanders. Ik was de preciese teksten vergeten, maar via de mail heeft hij ze nog gestuurd:

Goede Vriend

Ik dank U nogmaals voor de foto's.
Het gezegde in de Noorderkempen durf ik niet goed herhalen, maar ik zal het toch maar doen omdat u het vraagt. Met mijn excuses voor mijn slecht karakter.
"Van een Hollander moet je schrik hebben tot een uur na zijn dood."
Of wanneer ik zeg dat Hollanders veel moppen hebben over die domme Belgen, en zij antwoorden dat wij er ook hebben over hen, dan zeg ik soms : "wij hebben maar één mop over de Hollanders, al de rest is waar!"
Nogmaals mijn excuses, 't is niet gemeend...tot een gezellig weerzien!

Genegen,

Leon Van Rompaey, oud-pastoor Scherpenheuvel.

Na de wijding maakten we een mooie tocht terug naar Breda, waarbij het religieuze aspect niet vergeten werd: een bezoek aan de abdij van Tongerlo en enige versnaperingen bij de paters van Meersel-Dreef.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten