donderdag 9 januari 2014

Bierproeverij brouwerij Egg Oostenrijk

Bier proeven met de Braumeister van brouwerij Egg.

Afgelopen zomervakantie raakte ik in Andelsbuch tijdens de Sommerhock in gesprek met een van de eigenaren, Luis Weidinger de brouwerij in Egg het naburige dorp van Andelsbuch.
We spraken af dat we in de Kerstvakantie enkele van mijn bieren zouden gaan proeven.
Maandag 30 december spraken we af. Niet Luis Weidinger zou gaan proeven maar zijn Braumeister Hinrich Hommel  ging mijn bieren tegen het licht houden.
Hinrich Hommel is de diplombraumeister opgeleid aan de TU Weihenstephan in München.
Voor deze proeverij had ik Duitse stijl bieren mee genomen.
Kölsch, Alt, Meibock, Zwart en Weizen en Weizenbock.
Met uitzondering van Weizenbock hebben deze bieren de OBBK 2013 gedaan
Na eerst een rondleiding door de brouwerij te hebben gedaan vond de proeverij plaats in de ontvangstkamer van de brouwerij.
Rondleiding.
Na het nostalgisch brouwhuis is er een moderne brouwerij achter de sobere gevel van de brouwerijgebouw. 
Moderne vergistingstanks in een fris en reine kelder. Bier wordt over kielselgurfilter gefilterd.
Ook een moderne bottellijn waar naast bier verschillende frisdranken worden afgevuld. Verder een compacte flessenspoelmachine van  Oost Duits fabrikaat.
Bieren.
Egger Spezial Bier
12,8
5,5

Spezialbier
0,5 l MW
Wälder Bier
12,7
5,5

Spezialbier
0,33 l MW
Wälder Zwickel
12,8
5,5

Dunkelbier
0,33 l MW
Wälder Senn

2,5
2/3 Spezialbier und 1/3 Molke
Biermischgetränk
0,33 l MW
Egger Edel Pils
11,4
5,0

Pilsbier
0,33 l MW
Wälder Bockbier
16,4
7,0

Bockbier
0,75 l MW, 0,33 l MW (nur Ostern und Weihnachten)

 Hinrich Hommel toonde zich verrast over de kwaliteit van de door mij gebrouwde bieren.
Stuk voor stuk haalde de bieren het predikaat goed in zijn ogen en smaak.
Bijzonder verrast was hij met de door mij gebrouwen Weizen.  Deze weizen werd door Hommel beter gevonden dan de Franciscaner Weizen waarvan de brouwerij de wederverdeler is in Vorarlberg.
Ook bijzondere lof zwaaide hij toe aan mijn Zwart bier.


Slotopmerking van Hinrich Hommel, jammer dat de bewoners van Bregenzerwald maar 2 soorten bier kennen.  Gross en Kleine bier. 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten